Zbliżający się wrzesień i październik to miesiące owocujące w przebranżowienia zawodowe. W tych miesiącach zaczynają się szkolenia, kursy i studia, które pozwalają nam na zmianę swojego dotychczasowego zawodu.
W okresie trwającej pandemii wielu z nas postanawia zrzucić kajdany korporacji i zacząć rozkręcać własny biznes, na własnych warunkach. Jeżeli marzy Ci się praca projektanta ogrodów, to miesiące jesienne i zimowe są najlepszym czasem na poszerzanie swojej wiedzy, aby wraz z nadejściem wiosny wystartować na pełnych obrotach.
Wiedza i kursy
Podstawowe informacje dotyczące projektowania ogrodów możemy zdobyć podczas odpowiednich studiów rolniczych lub ogrodniczych. Warto zwrócić uwagę na takie kierunki jak architektura krajobrazu oraz ogrodnictwo. Dostępne są oferty studiów podyplomowych, które umożliwiają zdobycie kwalifikacji dotyczących projektowania zieleni. Podyplomówki zazwyczaj trwają dwa semestry, co w przypadku rozkręcania własnej działalności gospodarczej jest dobra wiadomością. Kwalifikacje możemy zdobyć biorąc udział w kilkudniowych kursach lub szkoleniach. Warto zwrócić uwagę na ofertę, która będzie dotyczyła nie tylko samych aspektów planowania zagospodarowania terenu, ale takiej, która dostarczy nam praktycznej wiedzy dotyczącej roślin, ich pielęgnacji.
Same kursy na nic się zdają, jeżeli nie lubimy obcować z naturą, zarówno florą, jak i fauną. Wyznaczanie miejsc wypoczynku, rabat, planowanie ogrodów wertykalnych lub warzywniaków wiąże się z pracą w terenie, podczas której niejednokrotnie możemy się pobrudzić.
Trudne początki
Gdy już zdobędziemy wystarczającą wiedzę, założymy własną działalność gospodarczą, będziemy mieć własną stronę internetową, odpowiednie programy do projektowania, niezbędne narzędzia i multum pomysłów, pozostaje nam zderzenie z rzeczywistością.
Najtrudniejsze są początki, kiedy zabiegamy o pierwszych klientów, o pierwsze realizacje, a tak naprawdę nie mamy wiele do zaoferowania. Nasze portfolio jest ubogie, albo w ogóle go nie ma. To czas, kiedy musimy zawalczyć o zlecenia. Pamiętaj, że nie musisz od razu zaplanować przestrzeni całego ogrodu botanicznego. Na początku przydadzą się nawet najmniejsze zlecenia, jak zaplanowanie i realizacja warzywniaka wraz z szklarnią, drobne klomby i rabaty kwiatowe czy skalniaki. Zbieraj fotografie i projekty swoich realizacji. Wraz z nimi będzie rosło Twoje doświadczenie i zmysł artystyczny. Nie bój się zaryzykować. Pamiętaj, że niebawem z małej realizacji przejdziesz do większych, jak na przykład ogród o metrażu 1000 m2 czy jeszcze większe przestrzenie.
Zawsze, jako jednoosobowa firma, możesz podpisać umowę o współpracy z większym biurem projektowym i początkowo działać pod jego skrzydłami nabierając większego doświadczenia i obycia w branży. Żadna droga nie jest zła, jeżeli prowadzi Cię do upragnionego celu.
Konkurencyjne ceny ze względu na początki kariery
Jako początkujący projektant ogrodów możesz oferować swoim potencjalnym klientom konkurencyjne ceny ze względu na chęć rozbudowania portfolio. Pamiętaj, aby zawsze dopytać o możliwość wykonania zdjęć wykonanej pracy. Być może pierwsze realizacje będą odbywały się w ramach wolontariatu. Wystylizuj ogródek rodziców lub babci. Może znajomy posiada niezagospodarowany teren, który wymaga uwagi? Łap okazje! Pamiętaj, że praca projektanta ogrodów to w głównej mierze praca sezonowa, a koszty prowadzenia firmy należy uiszczać co miesiąc do instytucji państwowych. Nie zapominaj o szacowaniu kosztów. Zawsze odpowiednio rozpoznaj teren. Nie zawsze trafi się do zagospodarowania płaski ogród. Czasem konieczne będzie wypożyczenie ciężkiego sprzętu do wyrównania poziomów lub przesadzenia drzew. Słuchaj klienta. Ogród będziesz projektował dla osoby, która będzie w tej przestrzeni przebywała każdego dnia. Spełniaj jej oczekiwania, proponuj ulepszenia, które nie tylko będą estetyczne, ale wygodne w utrzymaniu. Utrzymuj długofalowe relacje z klientami. Zadowoleni klienci, to doskonała reklama i najlepszy marketing szeptany. Odwiedzaj swoich starych klientów i sprawdzaj, jak po latach wyglądają Twoje realizacje. W ten sposób wypracujesz sobie markę.