Mieszkanie i działki sprzedają się jak świeże bułeczki i nawet pandemia nie zachwiała rynkiem nieruchomości. Pozornie zdawać się może, że sprzedaż lokalu nie jest żadną sztuką i niewiele jest prostszych spraw do załatwienia. Nic bardziej mylnego, bo sprzedaż wcale nie musi być łatwa, szybka, a cena korzystna. Bardzo wiele zależy od prawidłowo sformowanego ogłoszenia. Tylko, co znaczy, prawidłowo?
Lokalizacja
Adres to najważniejsza sprawa, na którą zwraca uwagę kupujący. Podstawa to nie tylko dokładne podanie adresu, ale też takie podpięcie ogłoszenia, aby potencjalnemu nabywcy od razu wyświetlała się mapa, najlepiej z istotnymi punktami usługowymi czy użyteczności publicznej, jeśli takowe znajdują się w okolicy. Naprawdę nie ma sensu zamieszczanie ogłoszenia na portalu, który nie oferuje takiej funkcjonalności. Jeśli chcemy skorzystać z google, ważne jest podanie dokładnego adresu wraz z numerem domu. Podobnie, w przypadku działki. Dzięki numerowi ewidencyjnemu dokładnie sprawdzimy jego lokalizację na geoportalu.
Opis
Niestety, zbyt często chcemy w opisie zawrzeć wszelkie zalety naszego mieszkania. Staje się on przez to mało precyzyjny, wręcz zaczyna być opowieścią reklamową. Opis powinien być konkretny i zawierać dokładne informacje, przede wszystkim dotyczące prawa własności do lokalu i gruntu, czy np. dróg dojazdowych. Ważna jest kwestia kosztów utrzymania lokalu, czyli wysokość stałych opłat.
Cena
Tę kwestię najlepiej weryfikuje rynek, dlatego konieczne jest zrobienie prawidłowego rozpoznania. Zanim wystawisz cenę za lokal, sprawdź, za ile proponowane są podobne lokale, najlepiej w pobliskiej lokalizacji. Przedzwoń pod kilka ogłoszeń i sprawdź, jak dalece, sprzedawca skłonny jest do negocjacji. Pamiętaj, że zawyżona cena jest swoistym straszakiem i po prostu nikt może nie zechcieć nawet obejrzeć twojej nieruchomości. To bardzo proste, jeśli przez jakiś czas twój telefon nie zadzwoni, oznacza to po prostu konieczność pewnej weryfikacji oczekiwań.
Zdjęcia
Największym błędem jest brak zdjęcia. Żyjemy w epoce obrazkowej, jakkolwiek źle to zabrzmi i fotografia to podstawa. Co więcej, nie może to być seria byle jakich zdjęć, ale po prostu takich, które eksponują największe zalety twojego mieszkania. Zadbaj o porządek i drobne detale jak choćby kwiaty w wazonie czy czyste ręczniki w łazience. To buduje atmosferę domu. Jeśli tylko masz rzut pomieszczeń, będzie on dla kupującego bardzo cenny, a ciebie zwolni z wykonywania meczącego opisu. Pamiętaj, że na zdjęciach nie może być żadnych osób ani zwierząt.