Planując uruchomienie własnej firmy powinniśmy poświęcić trochę czasu na usystematyzowanie swoich pomysłów, przygotowanie harmonogramu działań oraz określenie niezbędnych zasobów finansowych koniecznych do sfinansowania inwestycji. Wiele osób błędnie myśli, że biznesplan ma sens jedynie w przypadku większych firm i jeżeli uruchamia się mikroprzedsiębiorstwo to zasadniczo można pominąć ten etap i szlifować swój biznes w trakcie. Niestety może w najlepszym wypadku może narazić nas to na niepotrzebne straty a w najgorszym – położyć nasze przedsięwzięcia na łopatkach.
Planując swój biznes powinnyśmy skupić się na tym na tym co chcemy oferować, dla kogo i czego potrzebujemy by móc to coś oferować. Dobrze jest przygotować wstępny cennik, w którym uwzględnimy swoją marżę i będziemy mogli porównać go z ofertą innych firm, nie tylko pod względem cen, ale też komplementarności i jakości oferowanych produktów i usług.
Następnie należy zbadać rynek. Zastanowić się nad wyborem lokalizacji działalności i jej potencjalnego wpływu na możliwość pozyskania klientów. Sprawdzić najbliżej zlokalizowane firmy konkurencyjne, natężenie ruchu pieszych (jeżeli oferta skierowana jest do tzw. „klienta z ulicy”), dostępność miejsc parkingowych, bezpieczeństwo, widoczność itp. W oparciu o własne rozmowy oraz publikacje firm analitycznych – zdefiniować kluczowe typy klienta, jego potrzeby, możliwości finansowe oraz odsetek tego typu osób w lokalnej populacji.
Znając lokalizację oraz profil klienta docelowego można wybrać optymalne środki marketingowe. Aspekt wydatków na reklamę często nie jest traktowany poważnie w przypadku mikroprzedsiębiorstwa i często pomija się kwestie inwestycji związanej z projektem logo, czy utworzeniem strony internetowej, tak jakby stanowiły one zbędną fanaberię, co oczywiście nie jest prawdą.
Kolejny krok to utworzenie harmonogramu działań, uwzględniającego czas realizacji i właściwą kolejność poszczególnych etapów. Jak mawiają – papier pozwala widzieć czarno na białym. Chodzi o to, że zwykle nie da się jednocześnie realizować każdego aspektu inwestycji. Jeżeli planujemy uruchomić sklep, to przed zakupem wyposażenia należało by pomyśleć o adaptacji wnętrza, a o adaptacji wnętrza przed zatowarowaniem – które z kolei powinno być przeprowadzone przed niektórymi działaniami reklamowymi, np. umieszczeniem ogłoszeń w lokalnej prasie. Z kolei przed podpisaniem umowy najmu lokalu dobrze było określić realne źródła finansowania inwestycji by nie okazało się, że jesteśmy zmuszeni płacić za lokal, którego nie jesteśmy w stanie wyremontować.
Osoby myślące o uruchomieniu własnej firmy mogą skorzystać z gotowego biznesplanu: https://wzorybiznesplanu.pl
Nie oznacza to jednak, iż taki gotowy wzór zastąpi twórcze myślenie. Każdy biznes jest inny, każde miejsce ma inną specyfikę a każdy przedsiębiorca – inne talenty i umiejętności. Wzór może nam pomóc jedynie w przygotowaniu własnej koncepcji, wskaże ogólny tok rozumowania, ujawni źródła informacji oraz strategie. Reszta jest w naszych rękach.