Cząsteczki metalu powstałe w wyniku zużycia klocków hamulcowych mogą powodować stany zapalne i zmniejszać zdolność komórek odpornościowych do zabijania bakterii.
Jest to zgodne z komunikatem prasowym opublikowanym na stronie internetowej Medical Research Council (MRC) w styczniu 2020 r. Badanie zostało sfinansowane przez MRC i opublikowane w czasopiśmie Metallomics.
Odkrycia sugerują, że zanieczyszczenie pyłem hamulcowym może przyczyniać się do zwiększonej podatności na infekcje dróg oddechowych i innych niekorzystnych skutków dla dróg oddechowych.
Więcej źródeł niż spaliny.
Szacuje się, że tylko siedem procent drobnych cząstek stałych pochodzących z ruchu pochodzi z rury wydechowej. Reszta pochodzi z innych źródeł, takich jak zużycie opon, sprzęgła i hamulca oraz wirujący pył drogowy. Pył hamulcowy stanowi około 20 procent drobnych cząstek stałych pochodzących z ruchu drogowego, tj. blisko trzy razy więcej niż ze spalin. Cząstki te są tak małe, że można je wdychać do najgłębszych obszarów płuc.
Większość badań nad zanieczyszczeniem powietrza pochodzącym z ruchu drogowego dotyczyła wpływu cząstek spalin z silników Diesla.
Badacz, który kierował bieżącym badaniem, dr Ian Mudway, powiedział w oświadczeniu dla MRC, że skupienie się na emisji spalin z silników Diesla jest całkowicie uzasadnione, ale ważne jest, aby nie zapominać o tym, jak ważne są inne części – jak metal ze zużycia mechanicznego.
Badane cząstki metalu.
Poprzednie badania, w których analizowano zwiększone występowanie zapalenia płuc u spawaczy i pracowników odlewni, wykazały, że małe cząstki bogate w części metalowe mogą zmniejszać zdolność układu odpornościowego do radzenia sobie z infekcjami bakteryjnymi. Ponieważ pył hamulcowy zawiera dużo metalu, badacze chcieli sprawdzić, czy cząsteczki metalu w pyle hamulcowym mają taki sam efekt.
Badanie przeprowadzono w laboratorium.
Naukowcy pobrali kurz z fabryki, w której przetestowano wiele różnych rodzajów klocków hamulcowych. W laboratorium hodowano makrofagi. Makrofagi są komórkami odpornościowymi, które są na czele obrony płuc. Zabijają bakterie, pożerając je. Gdy makrofagi były narażone na cząstki, odpowiednio, z pyłu hamulcowego i spalin z silników diesla, oba te źródła zanieczyszczeń zmniejszały zdolność makrofagów do niszczenia bakterii.
Naukowcy dodali substancje chemiczne, które mogą wiązać się z jonami metali i powstrzymać je przed reakcją i powodowaniem uszkodzeń. Zapobiegło to negatywnym skutkom i sugerowało, że to metalowe części pyłu cząsteczkowego dały szkodliwy efekt. Zmartwienie.
W jednym ze stwierdzeń MRC naukowcy twierdzą, że obawiają się, że pył hamulcowy może przyczynić się do czegoś, co nazywają „London throat” – przedłużonym kaszlem i przeziębieniem oraz poważniejszymi infekcjami, takimi jak zapalenie płuc i zapalenie oskrzeli.
W eksperymentach, w których naukowcy dali komórkom odpornościowym odpocząć od zanieczyszczenia, zobaczyli, że komórki szybko odzyskały zdolność do wchłaniania bakterii po usunięciu pyłu hamulcowego.
Potrzebne są dalsze badania, aby w pełni zrozumieć, w jaki sposób cząsteczki pyłu hamulcowego mogą przyczynić się do obniżenia zdrowia.